Az 1989-ben – az országban második vidéki csoportként - alakult drámapedagógiai szakmai műhely Kecskeméten és a térségben dolgozó drámapedagógusok öntevékeny közössége. Módszertani képzések, tehetséggondozó programok, művészeti találkozók, táborok tartoznak a Műhely tevékenységi körébe.
MÚZSÁK AZ OSZTÁLYTEREMBEN 2018. címmel szervezett beszédtechnikai gyakorlatok, új programunk bemutató foglalkozásokkal segíti a drámajátékos módszereket alkalmazó pedagógusok munkáját.
Információ: Józsa Katalin (katalin.jozsa@hirosagora.hu) és Kulcsár Marianna (unakorda@gmail.com)
Támogató: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata
Helyszín: Hírös Agóra – Ifjúsági Otthon
Helyszín: Hírös Agóra Ifjúsági Otthon
„A mese a mindenség kulcsa. A lélek ajtaján kopogtat.”
(A. Jung)
Az én lovam kese, kezdődjék a mese! címmel
A program a népmesék dramatikus feldolgozásába avatja be az érdeklődőket.
A különleges, színházi, népi játékos, énekes elemeket ötvöző gyermekfoglalkozásokon a játékvezető animátorok és a résztvevő kisiskolás gyerekek közös improvizációs játékában elevenedik meg a mesei történet.
Rendezvényünkön a dramatikus játszóházi bemutatót műhelyfoglalkozás követi:
A programot a Dramatikus Játszókör drámapedagógus animátorai vezetik.
Információ: Józsa Katalin
Támogatja: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata (VTP)
Műhelyfoglalkozás a Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskolában. (Kecskemét, Szent Imre u. 9.)
Házigazda: az iskola drámapedagógus közössége
A foglakozáson való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött.
Jelentkezés: jelentkezési lap kitöltésével vagy katalin.jozsa@hirosagora.hu
Jelentkezési határidő: február 26.
Információ: Józsa Kata
Támogató: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata; Város Támogatási Program
Helyszín: Hírös Agóra - Ifjúsági Otthon
A motiváció felkeltése és megőrzése
A siker és a kudarc motivációs szerepe.
A*-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre
Program:
8.30 – 9. 00 Regisztráció
9.00 MEGNYITÓ
NYOMKERESŐK – a 2018. évi Fantázia drámajátszó tábor motiváció szülte pillanatai
Rendezte: Horváth Krisztina, Zadravecz Edit és a csoport
9.20 – 9.40
Cselekvésre, viselkedésre késztető belső erőink. Miért tudunk bizonyos cselekvésekre, hatalmas energiákat mozgósítani, míg másokra viszont nem?
Kriskó János ny. főiskola docens előadása
10.00 -12.45 BEMUTATÓ FOGLALKOZÁSOK
Levente Péter önképző társaslény bemutató foglalkozása 11-12 évesekkel majd módszertani megbeszélés a résztvevőkkel a magunk, és a ránk bízott kisebb-nagyobb közösségeink épülésére.
A TALÁLKOZÁS lehetőségei Önmagammal, a Láthatókkal, a Láthatatlanokkal.
A KOMMUNIKÁCIÓ3D a Döbrentey - Levente módszer gyöngyszeme, a Találkozások fonalán a MOTIVÁCIÓ érdekében.
drámafoglalkozás és diákszínjátszó tréning középiskolásokkal
A foglalkozás kiindulópontját egy tizenéves lány nehéz helyzetbe kerülése adja.
Azt viszont a résztvevők fantáziája határozza meg, hogy mi is ez a nehézség, mit jelent számunkra az, hogy valaki nagy bajban van. A kezdőpont közös, ám az, hogy milyen történetek születnek ebből - már rajtunk múlik. Drámás eszközökkel fejtünk meg és bontjuk ki az eseményeket. Történetalkotási folyamat jelenetek által. A tréning lehetőséget ad a képzelőerő tudatos használatára és annak színházi működtetésére.
Patonay Anita színész- drámatanár foglalkozása
(A foglalkozásra résztvevőként diákszínjátszók regisztrálhatnak, max. 20 fő. Szakmai látogatók max. 10 fő)
13.00-14.00 EBÉDSZÜNET
14.00–18.00 INTERAKTÍV ELŐADÁSOK – FOGLALKOZÁSOK
14.00-15.15
Frank McCourt A tanárember c. önéletrajzi könyv szerzője kreatív írás órán felolvasta tanítványainak Theodor Roethke: Apám valcere című versét, majd feltett egy zseniálisan egyszerű kérdést. „Ha a mély magánhangzók statisztikai hányadosát, és a szövegkorpusz strukturális mélyutalásait összevetitek a költői biográfia elemeivel, akkor szerintetek…?” L Tehát feltett egy kérdést: ”Mi történt veletek, amikor elolvastátok?”
Ennek az egyszerű kérdésnek a nyomán szeretnék elindítani egy tárgyinstallációra – és néhány konvencióra – épülő, a hagyományostól eltérő, ám nagyon nyitott, sokirányú szálakból szőtt „verselemzési” folyamatot, a résztvevők bevonásával.
Török László drámapedagógus foglalkozása (Szabadszállás)
14.00 – 17.00
A foglalkozás a délelőtti program ismétlése – ahol csak a téma és a történetalkotási folyamat módszere azonos, de új csoporttal – új történetek születnek.
Patonay Anita színész- drámatanár foglalkozása
(A foglalkozásra résztvevőként diákszínjátszók regisztrálhatnak, max. 20 fő. Szakmai látogatók max. 10 fő)
15.30 – 18.00
Ahhoz, hogy motiválni tudjuk magunkat, fontos, hogy találjuk meg a belső egyensúlyt, a stabilitást. Vegyünk számot erőforrásainkról és lehetőségeinkről. - Nehéz akkor motiváltnak lenni, mikor hajszoltnak érezzük magunkat. - Közös munkával megfogalmazzuk a lehetséges stabil pontokat, amelyekre támaszkodhatunk. Majd figyelmünket azokra a külső elemekre fordítjuk, amelyek motiválhatnak minket, amelyekkel tudatosan megteremtjük az állandó belső motivációs eszköztárunkat.
Az interaktív csoportmunka során saját élményen keresztül kipróbálhatják a lelkes résztvevők a jelentudatosság érzését, kreatív gyakorlatok segítségével pedig (újra) felfedezhetik és megfogalmazhatják belső motivációs forrásaikat.
Szó lesz a lehetséges buktatókról is, melyek alááshatják a motivációt, és akár a tehetetlenség érzéséhez, vagy éppen a halogatáshoz vezethetnek
Logemann-Molnár Zsófia klinikai- és egészségpszichológus foglalkozása.
18.00-18.30 SZENDVICS VACSORA
18.30-19.30 Apám valcere-2. (Dafti-dalok) koncert
„Babits mondja: >>…dallá ringott bennem kétség és láz.<< Szilágyi Domokos mondja: >>Mert az én munkám alkotó, / nem ilyen-olyan munka! / Bennem érik dallá a szó, / hogy ismerjünk magunkra.<>
Többek – főleg gyerekeim – unszolására a szobazugból kijjebb, például az udvarig ( lásd fotó!) merészkedtem, az évtizedek alatt ösztönakkordjaim nyomán dalokká lett verseimmel.
Az udvaron ülő Józsa Kata további unszolására a HOL-MI záróakkordjaként Kecskeméten is megszólalnak a Dafti-dalok vér szerinti és lelki gyerekeim segítségével.”
Előadók: Török László – gitár, ének / Török Soma – gitár / Török Sára – vokál, ütős hangszerek / Balla István – basszusgitár, szintetizátor, effektek, vokál
„sok kacat időmet / ellopja és felőrli / én inkább matatni / szöszölni bíbelődni / szeretnék szobámban / az élet délelőttnyi / zugában ledőlve / tegnapi s még előbbi / jeleket forgató / emberként nézelődni / tamástalanított / világban énekelni…” ( Lusta dal )
A*-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre
Részvételi díj: 900 Ft
Részvételi díj ebéddel: 1.600 Ft
A részvételhez előzetes regisztráció szükséges az egyes műhelyfoglalkozások korlátozott befogadóképessége miatt.
A diákszínjátszóknak a tréningen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Az online jelentkezés lezárult.
A helyszínen még lehet jelentkezni, szabad férőhelyek függvényében tudunk részvételt biztosítani.
(Patonay Anita mindkét foglalkozása BETELT).
Köszönjük az érdeklődést.
Jelentkezésre november 21-ig volt lehetőség.
Helyszín: Hírös Agóra Ifjúsági Otthon - Kecskemét, Kossuth tér 4.
Együttműködő partnerek:
A program a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ Nonprofit Kft, a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely és a Kecskeméti Színjátszó Műhely valamint a Gyerekekért, Fiatalokért Alapítvány közös rendezvénye
Információ:
JÓZSA KATA programvezető (katalin.jozsa@hirosagora.hu; 30-365-79-66)
Támogató:
www.nka.hu és Városi Támogatási Program Kecskemét
Helyszín: Hírös Agóra - Ifjúsági Otthon
Indulj el, ahogy vagy. Használd, amid van. Tedd, amit tudsz. (A. Ashe)
TÉMÁNK: A MOTIVÁCIÓ
9.00-9.30 Regisztráció
9.30 Megnyitó
Improvizációs játék a motiváció témájára
Előadják: a Kecskeméti Színjátszó Műhely tagjai
Rendező: Sárosi Gábor
10.00 -11.00 ELŐADÁSOK
„Nem csupán képességeinktől vagy tehetségünktől, sokkal inkább szemléletmódunktól függ, elérjük-e céljainkat. A megfelelő szemlélettel nemcsak gyerekeinket motiválhatjuk iskolai teljesítményük javítására, de mi is rengeteget fejlődhetünk mind személyes, mind szakmai téren.”
(Carol S. Dweck)
Az előadáson a növekedő szemlélet lényegével szeretném megismertetni a résztvevőket, mely remélem ösztönzően fog hatni a diákokkal való munkájukban.
Előadó: Virág Krisztina középiskolai tanár, viselkedéselemző (Budapest)
"Tanár úr, én ma nem tudok játszani, mert demotiváltnak érzem magam!" (negyedik osztályos tanítvány)
A 21. század temérdek dolga a projektszerűségről és a lecserélhetőségről szól. A számtalan karnyújtásnyira lévő lehetőség (eldöntheted, mi szeretnél lenni), a felugró ablakok (internet, chat, mobiltelefonok) világa, a rövidebb időtartamra tervezhető folyamatok (pályázatok, projektek), valamint az emberi kapcsolatok virtuális és valós szinten történő kézben tartása
(van játszótér - és van facebook) mára mindennapi életünk részévé vált, de szinte kizárólag az intellektust tornáztatják. Ez fárasztó, és ez a fáradtság sokszor enerváltságban mutatkozik meg. Motivációhiány? Csak a tünetek hasonlítanak. Milyenek a drámás tevékenység lehetőségei, és hogyan képzeljük el ezek hatásmechanizmusát?
Előadó: Komáromi Sándor művészeti vezető, Teleszterion Színházi Műhely (Pápa)
BEMUTATÓ FOGLALKOZÁSOK
Bemutató foglalkozás kisiskolás gyermekcsoporttal
A Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2. osztályának hétköznapjaiból szedtük csokorba a gyakorlatokat. Olyan játékokat választottunk, amelyek a tantárgyi tanórákon színesítik, gazdagítják a munkát, segítik a megértést. Hisszük, hogy a művészeti nevelés eszközei a báb, a dráma, a képzőművészet a mindennapi tanítási gyakorlatunk eszközei kell, hogy legyenek…. Tilinkó nyomába lépdelve mutatjuk meg kedvenc munkaformáinkat, játékainkat, gyakorlatainkat.
Vezeti: Vass-Eysen Ábel drámapedagógus és Graczáné Tóth Andrea tanító (Kecskemét)
Bemutató foglalkozás középiskolásokkal
Rövid bemelegítés és kis mozgás után olyan játékokat játszunk, melyek mindegyike az önmagunkból kifelé forduló figyelem felébresztését segíti elő. A másikat látni, a másikra figyelni sokszor nem is olyan könnyű. Némi humor, és néhány, a közvetlen környezetünkben fellelhető ember és tárgy szükségeltetik csak ahhoz, hogy ami addig szürke volt, hirtelen újra érdekessé váljon.
Vezeti: Komáromi Sándor művészeti vezető, Teleszterion Színházi Műhely (Pápa)
12.30 – 13.30 EBÉDSZÜNET
14.00 – 15.15 ELŐADÁSOK
Drámás vagy drámai, hangos vagy hallgatós egy óra? HÍDon vagy HÍD alatt vagyunk? Interaktív gondolatok a HÍD programról – ahogyan nálunk működik a dráma - és önmagam motiválásáról…
Előadó: Gudricza Csilla drámapedagógus (Kecskemét)
(A HÍD - program, olyan tanulóknak kíván új esélyt és szakképzési bekapcsolódási lehetőséget adni, akiknek az iskola korábban jellemzően kudarcélményt jelentett, akiknek tanulmányi előmenetele akadozott, illetve beilleszkedési nehézségeik adódtak, és emiatt nem fejezték be az általános iskola 7. vagy 8. osztályát, de betöltötték már 15. életévüket, ellenben nem múltak el 23 évesek.)
Az élménnyel szerzett tudás a motiváció növelésében
Milyen lehetőséget rejt a tevékenység-központú pedagógia alkalmazása az általános iskola felső tagozatán? Hogyan kapcsolhatók össze a drámapedagógia gyakorlatával? Milyen mértékben aktiválhatók a diákok, mennyire lesznek résztvevői saját tanulási folyamatuknak? Mennyit és mit ér az így megszerzett tudás? Tud-e, mer-e a pedagógus szemléletet váltani, módszerein változtatni? – kérdések és válaszok egy jó gyakorlat bemutatásával.
Előadó: Kulcsár Marianna drámapedagógus (Kecskemét)
TRÉNINGEK
15.15 – 17.15
foglalkozás a résztvevők bevonásával
„Az érdek nélküli, érdeklődés nélküli élet érdektelen.” (Csíkszentmihályi Mihály)
"Lusta gyerekek pedig nincsenek. Amit lustaságnak tartunk, az vagy az egészség, vagy az érdeklődés hiánya.„ ( Henning Köhler )
Gyakorlatokkal – köztük a kritika alá vonandó címadóval – indul a foglalkozás, amelynek nagyobb részében tréningszerűen járjuk körül az érdeklődés felkeltésének és fenntartásának nehézségeit.
A szemelvényekkel tarkított együttlét második szakaszában a „verssüketség” ellen irányuló drámaóra-részlet adja a saját élményűség alapját.
Hogyan motiváljuk tanítványainkat történettel, verssel, dallal, jelenléttel, szóval, tettel, „vérrel, vassal, vencsellővel”? Nincsenek kész válaszaim, de egy – erre az alkalomra szerkesztett – képsorozattal mégiscsak állást foglalnék. Akár egy kerekasztal beszélgetés bevezetéseként is…
Vezeti: Török László, Dafti drámapedagógus (Szabadszállás)
Az előadás anyaga elérhető ITT és ITT!
14.00 – 17.00
műhelyfoglalkozás diákszínjátszók számára
Ritmusgyakorlatok, valamint fogó- és dominanciajátékok szolgálnak bemelegítésül, majd dolgozunk egy kicsit a színészethez elengedhetetlen belső intenzitásunk felébresztésén, megtapasztalásán, megerősítésén. A sok-sok zenét használó játékok során megtanuljuk szó nélkül kifejezni azt, ami bennünk van, majd egyéni, páros és csoportos "mini jelenetekben" ki is próbáljuk azt, amit tapasztaltunk.
Vezeti: Komáromi Sándor művészeti vezető, Teleszterion Színházi Műhely (Pápa)
Kerekasztal beszélgetés a motivációról a Drámapedagógiai műhely tagjai és vendégeink részvételével.
A beszélgetést Kriskó János vezeti
Közben: képes beszámoló az idei Fantázia drámajátszó és a Parádi Amatőrszínjátszó Tábor eseményeiből
A*-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre
Részvételi díj: 800 Ft
Részvételi díj ebéddel: 1.500 Ft
A rendezvényen szakmai kiadványok vásárlását biztosítjuk.
A részvételhez előzetes regisztráció szükséges az egyes műhelyfoglalkozások korlátozott befogadóképessége miatt.
Diákszínjátszóknak a tréningen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Információ:
Józsa Kata programvezető (katalin.jozsa@hirosagora.hu; 30-365-79-66)
A program a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ Nonprofit Kft,
a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely, a Báron Bábos Műhely és a Kecskeméti Színjátszó Műhely közös rendezvénye
Támogató: