Drámapedagógiai műhely


HOL-MI 2018 >>>


ÁT-LÉPŐ határon átívelő diákszínházi műhely

Részletek >>>


Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely

Az 1989-ben – az országban második vidéki csoportként  -  alakult drámapedagógiai szakmai műhely Kecskeméten és a térségben dolgozó drámapedagógusok öntevékeny közössége. Módszertani képzések, tehetséggondozó programok, művészeti találkozók, táborok tartoznak a Műhely tevékenységi körébe.

MÚZSÁK AZ OSZTÁLYTEREMBEN 2018. címmel szervezett beszédtechnikai gyakorlatok, új programunk bemutató foglalkozásokkal segíti a drámajátékos módszereket alkalmazó pedagógusok munkáját.

Információ: Józsa Katalin (katalin.jozsa@hirosagora.hu) és Kulcsár Marianna (unakorda@gmail.com)

Támogató: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata

Helyszín: Hírös Agóra – Ifjúsági Otthon

 






 

Szeptember 29. szombat 9.30 -18 óráig

DRAMATIKUS JÁTSZÓHÁZ ÉS SZAKMAI MŰHELY A MAGYAR NÉPMESE NAPJA ALKALMÁBÓL

Helyszín: Hírös Agóra Ifjúsági Otthon

„A mese a mindenség kulcsa. A lélek ajtaján kopogtat.”
(A. Jung)

Az én lovam kese, kezdődjék a mese! címmel

A program a népmesék dramatikus feldolgozásába avatja be az érdeklődőket.

A különleges, színházi, népi játékos, énekes elemeket ötvöző gyermekfoglalkozásokon a játékvezető animátorok és a résztvevő kisiskolás gyerekek közös improvizációs játékában elevenedik meg a mesei történet.

Rendezvényünkön a dramatikus játszóházi bemutatót műhelyfoglalkozás követi:

  • a mesék dramatikus átdolgozásának szempontjai, lépései
  • a mesei szerepek és szimbólumok alkalmazása
  • helyzetteremtés dramatikus eszközökkel
  • az improvizációs játék vezetése

A programot a Dramatikus Játszókör drámapedagógus animátorai vezetik.

Információ: Józsa Katalin

Támogatja: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata (VTP)

 

Március 1. csütörtök 14.30-17 óráig

Múzsák az osztályteremben

dráMA a Szent Imrében – drámapedagógiai módszerek alkalmazása a tanítási órán és művészeti csoportban.

Műhelyfoglalkozás a Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskolában. (Kecskemét, Szent Imre u. 9.)

Házigazda: az iskola drámapedagógus közössége

  • Dráma alkalmazása tanórai keretek között
    Móricz Zs.:A nehéz kétgarasos c.olvasmány feldolgozása a drámapedagógia módszerével.
    Vezeti: Siposné Hajdú Margit tanító, drámapedagógus
  • Az élménypedagógia és a dráma találkozása.
    Vezeti: Bollerné Kiss Márta tanító, drámapedagógus és Ferenciné Bodor Csilla tanító.
  • Drámapedagógia és színjátszás, egy színpadi produkció születésének kérdései
    10-14 éves színjátszók körében
    Vezeti: Horváth Krisztina drámapedagógus

A foglakozáson való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött.
Jelentkezés: jelentkezési lap kitöltésével vagy katalin.jozsa@hirosagora.hu
Jelentkezési határidő: február 26.

Információ: Józsa Kata

Támogató: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata; Város Támogatási Program



 

2018. november 24.

HOL-MI 2018. regionális művészetpedagógiai módszervásár

Helyszín: Hírös Agóra - Ifjúsági Otthon

A MOTIVÁCIÓ

A motiváció felkeltése és megőrzése 
A siker és a kudarc motivációs szerepe.

A*-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre

Program:

8.30 – 9. 00 Regisztráció

9.00 MEGNYITÓ

NYOMKERESŐK – a 2018. évi Fantázia drámajátszó tábor motiváció szülte pillanatai
Rendezte: Horváth Krisztina, Zadravecz Edit és a csoport

9.20 – 9.40

 

Cselekvésre, viselkedésre késztető belső erőink. Miért tudunk bizonyos cselekvésekre, hatalmas energiákat mozgósítani, míg másokra viszont nem?
Kriskó János ny. főiskola docens előadása

 

 

10.00 -12.45 BEMUTATÓ FOGLALKOZÁSOK

  • A MOTIVÁCIÓ, mint gyöngyszem-érték a találkozások köldökzsinórján *

 

Levente Péter önképző társaslény bemutató foglalkozása 11-12 évesekkel majd módszertani megbeszélés a résztvevőkkel a magunk, és a ránk bízott kisebb-nagyobb közösségeink épülésére.
A TALÁLKOZÁS lehetőségei Önmagammal, a Láthatókkal, a Láthatatlanokkal.
A KOMMUNIKÁCIÓ3D a Döbrentey - Levente módszer gyöngyszeme, a Találkozások fonalán a MOTIVÁCIÓ érdekében.

 

  • TÖRTÉNETEK *

drámafoglalkozás és diákszínjátszó tréning középiskolásokkal
A foglalkozás kiindulópontját egy tizenéves lány nehéz helyzetbe kerülése adja.
Azt viszont a résztvevők fantáziája határozza meg, hogy mi is ez a nehézség, mit jelent számunkra az, hogy valaki nagy bajban van. A kezdőpont közös, ám az, hogy milyen történetek születnek ebből -  már rajtunk múlik. Drámás eszközökkel fejtünk meg és bontjuk ki az eseményeket. Történetalkotási folyamat jelenetek által. A tréning lehetőséget ad a képzelőerő tudatos használatára és annak színházi működtetésére.
Patonay Anita színész- drámatanár foglalkozása
(A foglalkozásra résztvevőként diákszínjátszók regisztrálhatnak, max. 20 fő. Szakmai látogatók max. 10 fő)

 

 

13.00-14.00 EBÉDSZÜNET

14.00–18.00 INTERAKTÍV ELŐADÁSOK – FOGLALKOZÁSOK

14.00-15.15

  • APÁM VALCERE *
    drámafoglalkozás a résztvevők bevonásával

Frank McCourt A tanárember c. önéletrajzi könyv szerzője kreatív írás órán felolvasta tanítványainak Theodor Roethke: Apám valcere című versét, majd feltett egy zseniálisan egyszerű kérdést. „Ha a mély magánhangzók statisztikai hányadosát, és a szövegkorpusz strukturális mélyutalásait összevetitek a költői biográfia elemeivel, akkor szerintetek…?” L Tehát feltett egy kérdést: ”Mi történt veletek, amikor elolvastátok?”

Ennek az egyszerű kérdésnek a nyomán szeretnék elindítani egy tárgyinstallációra – és néhány konvencióra – épülő, a hagyományostól eltérő, ám nagyon nyitott, sokirányú szálakból szőtt „verselemzési” folyamatot, a résztvevők bevonásával.

Török László drámapedagógus foglalkozása (Szabadszállás)

 

14.00 – 17.00

  • TÖRTÉNETEK *
    drámafoglalkozás és diákszínjátszó tréning középiskolásokkal.

 

A foglalkozás a délelőtti program ismétlése – ahol csak a téma és a történetalkotási folyamat módszere azonos, de új csoporttal – új történetek születnek.
Patonay Anita színész- drámatanár foglalkozása
(A foglalkozásra résztvevőként diákszínjátszók regisztrálhatnak, max. 20 fő. Szakmai látogatók max. 10 fő)

 

 

 

15.30 – 18.00

  • Hogyan legyen minden nap a Te napod? *
    Rejtett erőforrásaink (újra) felfedezése kreatív motivációs technikákkal. Interaktív csoportmunka.

Ahhoz, hogy motiválni tudjuk magunkat, fontos, hogy találjuk meg a belső egyensúlyt, a stabilitást. Vegyünk számot erőforrásainkról és lehetőségeinkről. -  Nehéz akkor motiváltnak lenni, mikor hajszoltnak érezzük magunkat.  - Közös munkával megfogalmazzuk a lehetséges stabil pontokat, amelyekre támaszkodhatunk. Majd figyelmünket azokra a külső elemekre fordítjuk, amelyek motiválhatnak minket, amelyekkel tudatosan megteremtjük az állandó belső motivációs eszköztárunkat.

Az interaktív csoportmunka során saját élményen keresztül kipróbálhatják a lelkes résztvevők a jelentudatosság érzését, kreatív gyakorlatok segítségével pedig (újra) felfedezhetik és megfogalmazhatják belső motivációs forrásaikat.

Szó lesz a lehetséges buktatókról is, melyek alááshatják a motivációt, és akár a tehetetlenség érzéséhez, vagy éppen a halogatáshoz vezethetnek

Logemann-Molnár Zsófia klinikai- és egészségpszichológus foglalkozása.

18.00-18.30 SZENDVICS VACSORA

18.30-19.30 Apám valcere-2.  (Dafti-dalok) koncert

„Babits mondja: >>…dallá ringott bennem kétség és láz.<< Szilágyi Domokos mondja: >>Mert az én munkám alkotó, / nem ilyen-olyan munka! / Bennem érik dallá a szó, / hogy ismerjünk magunkra.<>

Többek – főleg gyerekeim – unszolására a szobazugból kijjebb, például az udvarig ( lásd fotó!)  merészkedtem, az évtizedek alatt ösztönakkordjaim nyomán dalokká lett verseimmel.

Az udvaron ülő Józsa Kata további unszolására a HOL-MI záróakkordjaként Kecskeméten is megszólalnak a Dafti-dalok vér szerinti és lelki gyerekeim segítségével.”

Előadók: Török László – gitár, ének / Török Soma – gitár / Török Sára – vokál, ütős hangszerek / Balla István – basszusgitár, szintetizátor, effektek, vokál

 „sok kacat időmet / ellopja és felőrli / én inkább matatni / szöszölni bíbelődni / szeretnék szobámban / az élet délelőttnyi / zugában ledőlve / tegnapi s még előbbi / jeleket forgató / emberként nézelődni / tamástalanított / világban énekelni…” ( Lusta dal )

A*-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre


Részvételi díj: 900 Ft

Részvételi díj ebéddel: 1.600 Ft

A részvételhez előzetes regisztráció szükséges az egyes műhelyfoglalkozások korlátozott befogadóképessége miatt.
A diákszínjátszóknak a tréningen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.


Regisztrálni az alábbi online felületen lehet:

Az online jelentkezés lezárult.

A helyszínen még lehet jelentkezni, szabad férőhelyek függvényében tudunk részvételt biztosítani. 
​(Patonay Anita mindkét foglalkozása BETELT).

Köszönjük az érdeklődést.

Jelentkezésre november 21-ig volt lehetőség.


Helyszín: Hírös Agóra Ifjúsági Otthon - Kecskemét, Kossuth tér 4.

Együttműködő partnerek:

A program a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ Nonprofit Kft, a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely és a Kecskeméti Színjátszó Műhely valamint a Gyerekekért, Fiatalokért Alapítvány közös rendezvénye

Információ:

JÓZSA KATA programvezető (katalin.jozsa@hirosagora.hu; 30-365-79-66)

Támogató:

 www.nka.hu és Városi Támogatási Program Kecskemét

 


ARCHÍVUM:

2017. november 11.

HOL-MI regionális művészetpedagógiai módszervásár

Helyszín: Hírös Agóra - Ifjúsági Otthon

KÉPGALÉRIA

 

 Indulj el, ahogy vagy. Használd, amid van. Tedd, amit tudsz. (A. Ashe)

 TÉMÁNK:   A MOTIVÁCIÓ

 

9.00-9.30 Regisztráció

9.30 Megnyitó

 

Légből kapott motiváció

Improvizációs játék a motiváció témájára

Előadják: a Kecskeméti Színjátszó Műhely tagjai

Rendező: Sárosi Gábor

 

10.00 -11.00 ELŐADÁSOK

 

Szemléletváltás

 „Nem csupán képességeinktől vagy tehetségünktől, sokkal inkább szemléletmódunktól függ, elérjük-e céljainkat. A megfelelő szemlélettel nemcsak gyerekeinket motiválhatjuk iskolai teljesítményük javítására, de mi is rengeteget fejlődhetünk mind személyes, mind szakmai téren.”

(Carol S. Dweck)

Az előadáson a növekedő szemlélet lényegével szeretném megismertetni a résztvevőket, mely remélem ösztönzően fog hatni a diákokkal való munkájukban.

Előadó: Virág Krisztina középiskolai tanár, viselkedéselemző (Budapest)

Az előadás anyaga letölthető ITT!

 

 Hová rejtőzik a lelkesedés?

 "Tanár úr, én ma nem tudok játszani, mert demotiváltnak érzem magam!" (negyedik osztályos tanítvány)

 A 21. század temérdek dolga a projektszerűségről és a lecserélhetőségről szól. A számtalan karnyújtásnyira lévő lehetőség (eldöntheted, mi szeretnél lenni), a felugró ablakok (internet, chat, mobiltelefonok) világa, a rövidebb időtartamra tervezhető folyamatok (pályázatok, projektek), valamint az emberi kapcsolatok virtuális és valós szinten történő kézben tartása

(van játszótér  - és van  facebook) mára mindennapi életünk részévé vált, de szinte kizárólag az intellektust tornáztatják. Ez fárasztó, és ez a fáradtság sokszor enerváltságban mutatkozik meg. Motivációhiány? Csak a tünetek hasonlítanak. Milyenek a drámás tevékenység lehetőségei, és hogyan képzeljük el ezek hatásmechanizmusát?

Előadó: Komáromi Sándor művészeti vezető, Teleszterion Színházi Műhely (Pápa)

Az előadás anyaga elérhető ITT!

 

BEMUTATÓ FOGLALKOZÁSOK

 

11.00 „Hinnye!” (*)

Bemutató foglalkozás kisiskolás gyermekcsoporttal

A Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2. osztályának hétköznapjaiból szedtük csokorba a gyakorlatokat. Olyan játékokat választottunk, amelyek a tantárgyi tanórákon színesítik, gazdagítják a munkát, segítik a megértést. Hisszük, hogy a művészeti nevelés eszközei a báb, a dráma, a képzőművészet a mindennapi tanítási gyakorlatunk eszközei kell, hogy legyenek…. Tilinkó nyomába lépdelve mutatjuk meg kedvenc munkaformáinkat, játékainkat, gyakorlatainkat.

Vezeti: Vass-Eysen Ábel drámapedagógus és Graczáné Tóth Andrea tanító (Kecskemét)

 

11.00 Fedezd fel - alakítsd át! (*)

Bemutató foglalkozás középiskolásokkal

 Rövid bemelegítés és kis mozgás után olyan játékokat játszunk, melyek mindegyike az önmagunkból kifelé forduló figyelem felébresztését segíti elő. A másikat látni, a másikra figyelni sokszor nem is olyan könnyű. Némi humor, és néhány, a közvetlen környezetünkben fellelhető ember és tárgy szükségeltetik csak ahhoz, hogy ami addig szürke volt, hirtelen újra érdekessé váljon.

Vezeti: Komáromi Sándor művészeti vezető, Teleszterion Színházi Műhely (Pápa)

 

12.30 – 13.30 EBÉDSZÜNET

14.00 – 15.15 ELŐADÁSOK

 

Hogyan és miért?

Drámás vagy drámai, hangos vagy hallgatós egy óra? HÍDon vagy HÍD alatt vagyunk? Interaktív gondolatok a HÍD programról – ahogyan nálunk  működik a dráma  - és önmagam  motiválásáról…

Előadó: Gudricza Csilla drámapedagógus (Kecskemét)

(A HÍD - program, olyan tanulóknak kíván új esélyt és szakképzési bekapcsolódási lehetőséget adni, akiknek az iskola korábban jellemzően kudarcélményt jelentett, akiknek tanulmányi előmenetele akadozott, illetve beilleszkedési nehézségeik adódtak, és emiatt nem fejezték be az általános iskola 7. vagy 8. osztályát, de betöltötték már 15. életévüket, ellenben nem múltak el 23 évesek.)

Az előadás anyaga elérhető ITT!

 

Ujjé! Hallok, látok, beszélek...

Az élménnyel szerzett tudás a  motiváció növelésében

Milyen lehetőséget rejt a tevékenység-központú pedagógia alkalmazása az általános iskola felső tagozatán? Hogyan kapcsolhatók össze a drámapedagógia gyakorlatával? Milyen mértékben aktiválhatók a diákok, mennyire lesznek résztvevői saját tanulási folyamatuknak? Mennyit és mit ér az így megszerzett tudás? Tud-e, mer-e a pedagógus szemléletet váltani, módszerein változtatni? – kérdések és válaszok egy jó gyakorlat bemutatásával.

Előadó: Kulcsár Marianna drámapedagógus (Kecskemét)

Az előadás anyaga elérhető ITT!

 

TRÉNINGEK

15.15 – 17.15

„Tedd meg!” – motivációs kísérletek és tanulságok (*)

foglalkozás a résztvevők bevonásával             

„Az érdek nélküli, érdeklődés nélküli élet érdektelen.” (Csíkszentmihályi Mihály)

"Lusta gyerekek pedig nincsenek. Amit lustaságnak tartunk, az vagy az egészség, vagy az érdeklődés hiánya.„ ( Henning Köhler )

Gyakorlatokkal – köztük a kritika alá vonandó címadóval – indul  a foglalkozás, amelynek nagyobb részében tréningszerűen járjuk körül az érdeklődés felkeltésének és fenntartásának nehézségeit.

A szemelvényekkel tarkított együttlét második szakaszában a „verssüketség” ellen irányuló drámaóra-részlet adja a saját élményűség alapját.

Hogyan motiváljuk tanítványainkat történettel, verssel, dallal, jelenléttel, szóval, tettel, „vérrel, vassal, vencsellővel”? Nincsenek kész válaszaim, de egy – erre az alkalomra szerkesztett – képsorozattal mégiscsak állást foglalnék. Akár egy kerekasztal beszélgetés bevezetéseként is…

Vezeti: Török László, Dafti drámapedagógus (Szabadszállás)

Az előadás anyaga elérhető ITT és ITT!

 

14.00 – 17.00

Akár egy némafilmben (*)

műhelyfoglalkozás diákszínjátszók számára

Ritmusgyakorlatok, valamint fogó- és dominanciajátékok szolgálnak bemelegítésül, majd dolgozunk egy kicsit a színészethez elengedhetetlen belső intenzitásunk felébresztésén, megtapasztalásán, megerősítésén. A sok-sok zenét használó játékok során megtanuljuk szó nélkül kifejezni azt, ami bennünk van, majd egyéni, páros és csoportos "mini jelenetekben" ki is próbáljuk azt, amit tapasztaltunk.

Vezeti: Komáromi Sándor művészeti vezető, Teleszterion Színházi Műhely (Pápa)

 

18.00 Ami engem motivál …

Kerekasztal beszélgetés a motivációról a Drámapedagógiai műhely tagjai és vendégeink részvételével.

A beszélgetést Kriskó János vezeti

 

19.30 A módszervásár zárása terített asztal mellett.

 Közben: képes beszámoló az idei Fantázia drámajátszó és a Parádi Amatőrszínjátszó Tábor eseményeiből

 

A*-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre

 

Részvételi díj: 800 Ft

Részvételi díj ebéddel: 1.500 Ft

 

A rendezvényen szakmai kiadványok vásárlását biztosítjuk.

A részvételhez előzetes regisztráció szükséges az egyes műhelyfoglalkozások korlátozott befogadóképessége miatt.

Diákszínjátszóknak a tréningen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

 

Regisztrálni az alábbi online felületen lehetett.

Jelentkezési határidő: november 8.

 

Információ:

Józsa Kata programvezető (katalin.jozsa@hirosagora.hu; 30-365-79-66)

 

A program a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ Nonprofit Kft,

a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely, a  Báron Bábos Műhely és a Kecskeméti Színjátszó Műhely közös rendezvénye

 

Támogató:

www.nka.hu 

 

 


Nyomtatóbarát verzió

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies